:: QS ::

***********************************************************************************************

Bismillahirrahmannirrahim...



Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh :)

********************************************************************************************************************

Sunday, August 14, 2011

Kotak Kasih Untuk Ayah




Bismillah..

Bace jangang dok bace...

Seriously best...

hehe :)

*****************************************************************************************************************

Suatu hari ketika seorang ayah membeli beberapa gulung kertas bung

kusan hadiah, anak perempuannya yang masih kecil dan sangat manja, meminta satu gulung kertas tersebut.

"Untuk apa?" tanya si ayah.

"Nak bungkus hadiah." jawab si kecil.

"Jangan dibuang-buang ya." pesan si ayah, sambil memberikan satu gulungan kecil.

Keesokan harinya, pagi-pagi lagi si kecil sudah bangun dan membangunkan ayahnya, "Yah, Ayah........ ada hadiah untuk ayah."

Si ayah yang masih menggeliat, matanya pun belum lagi terbuka sepenuhnya menjawab, "Sudahlah.... nanti-nanti saja."

Tetapi si kecil pantang menyerah, "Ayah, ayah, bangun ayah, dah pagi."

"Eh... kenapa ganggu ayah... masih terlalu awal lagi untuk ayah bangun."

Ayah terpandang sebuah bungkusan yang telah dibalut dengan kertas pembungkus yang diberikan semalam.

"Hadiah apa ni?"

"Hadiah hari jadi untuk ayah. Bukalah yah, buka sekarang."

Dan si ayah pun membuka bungkusan itu.

Ternyata di dalamnya hanya sebuah kotak kosong. Tidak berisi apa pun.

"Eh.. kenapa kosong?? Tak ada isi di dalamnya. Kan Ayah dah kata jangan buang-

buang kertas bungkusan Ayah. Membazir tu."

Si kecil menjawab, "Tak Ayah....., ada isi tu... Tadi kan, Puteri masukkan banya

k ciuman untuk Ayah."

Si ayah merasa terharu, dia mengangkat anaknya. Dipeluk dan diciumnya.

"Puteri, Ayah belum pernah menerima hadiah seindah ini. Ayah akan selalu menyimpan hadiah ini.

Ayah akan bawa ke pejabat dan sekali-sekala kalau perlu ciuman Puteri, Ayah akan mengambil satu. Nanti kalau kosong, Puteri isi lagi tau!"

Kotak kosong yang sesaat sebelumnya dianggap tidak berisi, tidak memiliki nilai apa-apa pun, tiba-tiba terisi, tiba-tiba memiliki nilai yang begitu tinggi. Apa yang terjadi?

Walaupun kotak itu memiliki nilai yang sangat tinggi di mata si ayah, namun di mata orang lain tetap juga tidak memiliki nilai apa pun. Orang lain akan tetap menganggapnya sebuah kotak kosong.

***************************************************************************************************************************************************


Mesej tersirat:

Kosong bagi seseorang boleh dianggap penuh oleh orang lain.

Sebaliknya, penuh bagi seseorang boleh dianggap kosong oleh orang lain.

KOSONG dan PENUH - kedua-duanya merupakan produk dari "fikiran" anda sendiri.

Dunia tak pernah sempat dgn penghuninya yang ramai,tetapi yang ada cuma manusia yang sempit fikirannya.

Sebagaimana kita memandang dan menilai hidup demikianlah kehidupan kita.

Hidup menjadi bererti, bermakna, kerana kita memberikan erti kepadanya, memberikan seribu satu makna kepadanya.

Bagi mereka yang tidak memberikan makna, tidak memberikan erti, hidup ini ibarat lembaran kertas yang kosong.

Corakkan hidup ini dengan warna-warni kehidupan.

****************************************************************************************************************

My Family...

Sayang, sayang, sayang,

Semakin terpisah...
cinta kita semakin indah
Semakin jauh...
kasih kita semakin kukuh



p/s : dok sabor wey tggu ari Rabu ni.. cuti tu~ wahahaha

3 comments:

honeydew said...

Dunia tak pernah "sempat" dgn penghuninya yang ramai,tetapi yang ada cuma manusia yang sempit fikirannya.

-->typo error di atas itu...(terjangkit ke?hihihi)

capix shinobu said...

ooppss..
terkantoi plagiat~

honeydew said...

prigak dok starang..hahaha~